Evaluarea psihologică este primul pas atunci când părinții observă că dezvoltarea copilului nu urmează ritmul așteptat. Nu este un examen și nici un test care să pună etichete, ci o întâlnire în care psihologul strânge informații și observă comportamente, pentru a înțelege nevoile reale ale copilului.
La început, părintele este cel care oferă cele mai importante informații. Cum a decurs sarcina și primii ani, când au apărut primele îngrijorări, cum reacționează copilul acasă sau în colectivitate. Dacă micuțul este nonverbal, toate aceste detalii devin esențiale. De aceea, este bine să ai o agendă unde să notezi situațiile care se repetă: răspunde sau nu la nume, folosește gesturi pentru a arăta ce vrea, se joacă sau nu cu alți copii, are crize de furie, cum reacționează la schimbări. Aceste exemple concrete îl ajută pe psiholog să înțeleagă mai clar tabloul copilului.
În timpul evaluării, copilul este observat în interacțiune. Psihologul poate folosi jocuri, imagini, sarcini simple, pentru a vedea cum răspunde, cât se concentrează, ce fel de atenție are, cum comunică nonverbal și ce strategii folosește pentru a-și exprima dorințele. Pentru copiii nonverbali, se urmăresc cu atenție privirea, gesturile, reacțiile și interesul pentru mediul înconjurător.
După ce toate informațiile sunt strânse, psihologul oferă părinților un feedback. Uneori este nevoie de evaluări suplimentare – logopedice, neurologice sau medicale – pentru a avea o imagine completă. Alteori se poate contura deja un plan de intervenție, adaptat nivelului și nevoilor copilului.
Evaluarea psihologică nu trebuie privită cu teamă. Este un proces de cunoaștere, menit să aducă claritate și să traseze pașii de urmat. Cu cât este făcută mai devreme, cu atât șansele de progres ale copilului cresc. Pentru părinți, evaluarea este momentul în care primesc răspunsuri și direcții, iar pentru copil este primul pas spre sprijinul de care are nevoie.
Pentru o evaluare psihologică nu ezitați să faceți o programare la numărul de telefon:
0785 385 199
La început, părintele este cel care oferă cele mai importante informații. Cum a decurs sarcina și primii ani, când au apărut primele îngrijorări, cum reacționează copilul acasă sau în colectivitate. Dacă micuțul este nonverbal, toate aceste detalii devin esențiale. De aceea, este bine să ai o agendă unde să notezi situațiile care se repetă: răspunde sau nu la nume, folosește gesturi pentru a arăta ce vrea, se joacă sau nu cu alți copii, are crize de furie, cum reacționează la schimbări. Aceste exemple concrete îl ajută pe psiholog să înțeleagă mai clar tabloul copilului.
În timpul evaluării, copilul este observat în interacțiune. Psihologul poate folosi jocuri, imagini, sarcini simple, pentru a vedea cum răspunde, cât se concentrează, ce fel de atenție are, cum comunică nonverbal și ce strategii folosește pentru a-și exprima dorințele. Pentru copiii nonverbali, se urmăresc cu atenție privirea, gesturile, reacțiile și interesul pentru mediul înconjurător.
După ce toate informațiile sunt strânse, psihologul oferă părinților un feedback. Uneori este nevoie de evaluări suplimentare – logopedice, neurologice sau medicale – pentru a avea o imagine completă. Alteori se poate contura deja un plan de intervenție, adaptat nivelului și nevoilor copilului.
Evaluarea psihologică nu trebuie privită cu teamă. Este un proces de cunoaștere, menit să aducă claritate și să traseze pașii de urmat. Cu cât este făcută mai devreme, cu atât șansele de progres ale copilului cresc. Pentru părinți, evaluarea este momentul în care primesc răspunsuri și direcții, iar pentru copil este primul pas spre sprijinul de care are nevoie.
Pentru o evaluare psihologică nu ezitați să faceți o programare la numărul de telefon:
0785 385 199